icon

Streekproducten stuwen de verkoop

line
Brugse gerookte heilbot

Als versheid en prijs in orde zijn, kiest de Vlaming resoluut voor lokaal gemaakte producten. Herkomst doet de omzet dus stijgen, en daarom zijn streekproducten een winstgevende aanvulling voor je assortiment. Producten uit de eigen regio stuwen immers de verkoop. We bekijken hoe jij als vishandelaar daar je voordeel mee doet.

Waarom kiezen je klanten voor inlandse producten?

Om verschillende redenen kiezen klanten voor lokale producten. Allereerst steunen ze er de binnenlandse werkgelegenheid en economie mee. Ten tweede is het milieuvriendelijker, want er is minder transport nodig. Bovendien zijn de producten verser en goedkoper. Tenslotte bieden de controles in België meer vertrouwen. Hierdoor vinden klanten de producten veiliger en kwalitatiever.

Onderzoek van Foodservice Alliance toont aan dat een lokaal product zelfs meer vertrouwen biedt dan een bekend merkproduct. Consumenten vertrouwen de industrialisering van hun voedsel niet meer. Daarom grijpen ze terug naar lokaal gewonnen groenten, fruit, vlees … en vis natuurlijk!

Label vergemakkelijkt de keuze

Klanten zien door de bomen het bos niet meer. Klanten verlangen authenticiteit, transparantie en eerlijkheid van de producten die ze kopen. Vraag is: wat te kiezen? Hoe herken je die eigenschappen in een product.

Daarom is een label op de verpakking belangrijk. De aanwezigheid van een label beïnvloedt positief het koopgedrag. Het vergemakkelijkt de keuze en geeft een goed gevoel. Meer dan een derde van de klanten let bij de aankoop op de aanwezigheid van een kwaliteitslabel.

Het label STREEKPRODUCT.BE garandeert vakmanschap

Het label STREEKPRODUCT.BE maakt erkende Vlaamse streekproducten onmiddellijk herkenbaar in de winkel, dat vergemakkelijkt de keuze van de klant en stimuleert zo de verkoop.

Producten met het label STREEKPRODUCT.BE zijn bereid in de streek van oorsprong met streekeigen grondstoffen en volgens de ambachtelijke tradities van de regio. Het product bestaat minstens 25 jaar en heeft een door de lokale bevolking én het brede publiek erkende faam.

Conclusie: streekproducten doen de omzet groeien

Streekproducten in je assortiment hebben een positieve invloed op je omzet. Bovendien, ondersteunen ze heel expliciet je imago als vakman.

Ook als je niet aan de zee woont, heeft jouw streek specialiteiten die je winkel naar een hoger plan tillen. Het hoeven zelfs geen visserijproducten te zijn. Een aanverwant product werkt ook prima, bijvoorbeeld, de Hamse graanmosterd of jonge jenever uit de Vlaamse Ardennen. Of misschien gebruik je wel een streekproduct in je bereidingen, bijvoorbeeld hoeveboter uit de Westhoek of Brussels grondwitloof.

Vertel erover, dat is het belangrijkste. Laat zien dat je werkt met producten uit de streek, want klanten weten graag wat ze kopen.

Deze visserijproducten zijn erkend als Vlaams streekproduct

  • Ingelegde paling uit de Kreken
    In de Kreken en bij uitbreiding in het Meetjesland kan men vanaf nu opnieuw ingelegde paling aankopen.
  • Vlaamse gerookte heilbot
    Het roken van heilbot was en is niet wijd verspreid en beperkt zich voornamelijk tot Noord-Frankrijk, Vlaanderen en Denemarken.
  • Vlaamse grijze garnaal
    De wijze waarop de Vlaamse vissers de garnaal bereiden is uniek en geeft het schaaldier zijn bijzondere smaak en knapperigheid.
  • Vlaamse opgelegde zure haring
    In Vlaanderen kiest men voor een eenvoudige bereiding met azijnzuur, zout, ajuin en meestal een schijfje citroen. Geen suiker, kruiden of andere toevoegingen dus.
  • Vlaamse witte haring – zoete haring
    Deze licht gezouten en licht gerookte haringen vragen wat handigheid bij het eten, ze zorgen voor een lekkere en duurzame vismaaltijd!
  • West-Vlaamse gerookte sprot
    Gerookte sprot is typisch Vlaams! Zo Vlaams dat Franstaligen hem “esprot” noemen en Engelstaligen “sprat”.

Meer info over de erkende streekproducten op www.streekproduct.be