icon

Van bankier tot vishandelaar, een geslaagde zet!

line
nieuwvistrap1

Wie op Google de term ‘verse vis’ zoekt, treft op de 3de plaats de Nieuwpoortse Vistrap, net achter twee links van Kerknet. Jezus kon vis dan wel vermenigvuldigen, Serge verkoopt ze als zoete broodjes. Een gewezen bankdirecteur die vandaag een vishandel runt met een omzet van 2 miljoen euro, daar zit een verhaal in!

Passie voor het vak!

nieuwvistrap5Wanneer ik de Nieuwpoortse Vistrap binnenwandel, word ik meteen begroet door een struise vrolijke man met stoppelbaard. Vanachter zijn bureau, rechts naast de inkomdeur, verzorgt zaakvoerder Serge Moetwil zijn klanten met maximale vriendelijkheid. “Zet je maar naast mij voor het interview, ik vertel de klanten wel dat je belastinginspecteur bent.” De toon is meteen gezet.

Serge is gepassioneerd door zijn vak. De klanten vinden zijn aanpak geweldig en maken steeds een kort praatje bij het betalen van hun viswaren. “Vroeger was ik verantwoordelijk voor enkele bankkantoren. Één van mijn klanten wist dat ik uitgekeken was op mijn job. Hij stelde me voor om te investeren in een groothandel van vis. Het bedrijf was in moeilijkheden, maar ik zag opportuniteiten. Ondertussen zijn we 10 jaar verder en hebben we 5 personeelsleden in dienst. We draaien een omzet van 2 miljoen euro en zijn 363 dagen per jaar open.“

Bootvers recht uit de Noordzee

Serge koopt zijn vis steeds vers van de boot en werkt enkel met noordzeevis. “De Noordzee heeft een prachtig assortiment aan lekkere vissen. Waarom zouden we uitheemse vissen gaan eten? Door enkel voor lokale vis te kiezen, hebben we een korte transportcyclus en geven we een eerlijk loon aan de vissers. Dat is pas duurzaam ondernemen.”

Om goed aan te kopen, bekijkt Serge ’s nachts de screening van de keurders. Het grootste deel van zijn aankoop heeft een E-keuring. Dit zijn de vissen die het meest vers aan wal komen. Deze manier van aankopen heeft ook een invloed op zijn manier van verkopen. “Soms halen we de laatste vis van de boot om 9u30. Daarom openen we pas om 10u00. Onze klanten kunnen onze voorraden live volgen via de website. Wanneer we uitverkocht zijn, zien ze het meteen op de site.”

Zowel voor horeca als particulier

Serge startte zijn vishandel samen met een vennoot. De eerste periode van het bedrijf werkten ze enkel voor horecaklanten. Door de ligging van het vorige bedrijfspand, aan een toeristische fietspleister, vroegen ook heel wat particulieren naar vis. Serge vond het idee van klanten die kopen en meteen ‘boter bij de vis doen’ wel een goed idee. Hij zorgde voor de nodige keuringen en de mondelinge reclame van de eerste klanten deed de rest. Vandaag is de helft van de klanten afkomstig uit het particuliere bestand. Het bedrijf verhuisde van een concessie naar een nieuwbouw en de klanten zijn gevolgd. “We verkopen enkel tussen 10u00 en 13u00 aan particulieren. De tijd om te kopen is beperkt. Het trekt mensen aan en bevordert het versgevoel.” De vishandelaar is wel 7 dagen per week open. Klanten kunnen elke dag rekenen op verse vis.

Waarin schuilt het succes?

nieuwvistrap4“Ons succes bestaat uit vier eenvoudige recepten,” vertelt Serge, “wees altijd vriendelijk, zorg voor goede kwaliteit, vraag geen zotte prijzen en zorg voor gratis reclame.” Gratis reclame krijgt hij door zich in te zetten voor zijn klanten. Zo werd hij dit jaar voor de zoveelste maal op rij, bekroond voor de Retail Hospitality Awards. Deze award beloont de meest klantvriendelijke winkels in België. Uit meer dan 500 inzendingen kwam de Nieuwpoortse Vistrap in twee categorieën als winnaar uit de bus.

Optimaal advies online en in de winkel

nieuwvistrap2Klanten worden zowel in de winkel als op de website geïnformeerd over de verse vis. Niet alleen het live volgen van de voorraad is een troef. “Op de website informeren we onze klanten over de producten die we verkopen. We leren hen hoe en wanneer ze best verse vis kopen. Ons personeel is ook op de hoogte van de kwaliteiten van de verschillende vissen, zo kunnen ze de klanten het best adviseren bij hun aankoop.”

De lach als grootste kracht

Of hij nog een goede tip heeft voor onze lezers? “Kijk eens naar de slogan op de muur.” Er staat in vrolijke letters: ”A day without laughter, is a day wasted.” Dat kunnen we enkel beamen.

www.denieuwpoortsevistrap.be