icon

Wouters Kwaliteitsvis, vakmanschap en vernieuwing bij de vleet

line
Logo Wouters Kwaliteitsvis

Wouters Kwaliteitsvis is een familiebedrijf gelegen in Tielt, een stad met 20.000 inwoners in het Brugse Ommeland. In deze achtertuin van de kust hebben we een interview met de 28-jarige Pieter Baesen, zoon van Wouter en Carine Baesen, de oprichters van het bedrijf. In Pieter huist de ideale mix van het traditionele ambacht en jong vernieuwend ondernemerschap. Zijn verhaal gaat over inspelen op de veranderende consument en trends in de voedingsmarkt.

Van visverkoper naar vistraiteur …

Wie de winkel van Wouters Kwaliteitsvis op de Markt in Tielt bezoekt, treedt binnen in een walhalla voor visliefhebbers. Mooie gefileerde vissen heten de klanten welkom in het winkelraam, de koeltogen zijn gevuld met huisgemaakte schepgerechten en een assortiment van 30 gevarieerde meeneemgerechten verwent de drukbezette tweeverdieners. “Het aantal klanten is gedaald, maar door ons aanbod aan te passen naar verwerkte visgerechten is onze omzet wel gestegen. We proberen onze klanten te voorzien van een volledige maaltijd, waarbij we voor elke budget een goede keuze in prijs/kwaliteit aanbieden,” aldus de gemotiveerde Pieter.

Ambachtelijke vakmanschap als merkbelofte

Gerecht Wouters KwaliteitsvisDe aanwerving van Maarten Dejonckheere, voormalig souschef bij La Durée, zet niet alleen de strategische keuze om ‘traiteur’  te worden kracht bij, het is ook een goede zet in de merkbeleving van de klanten. “Onze viskeuken is het hart van onze onderneming waar we met vakmensen de lekkerste producten willen maken. Van de artisanale garnaalkroketten en ambachtelijke vissticks  tot de eigen bereide soepen en visburgers, alles wordt in het eigen atelier gemaakt. We fileren al onze vissen en hierdoor kunnen we het ‘restafval’ optimaal verwerken in afgeleide producten. Zelfs de platte schelpen van de oesters worden verwerkt als schaaltje voor aperitiefhapjes.”

Complementaire keuzes maken

De producten die worden ingekocht moet een meerwaarde zijn voor het assortiment. Door te kiezen voor de juiste leveranciers met een kwalitatief aanbod versterk je als ondernemer ook je eigen merk. Wouters kwaliteitsvis is exclusieve verdeler voor La Belle-Iloise in West-Vlaanderen, verkoopt Belgische wijn van Genoels-Elderen en verwerkt Oostrozebeekse asperges tijdens Pasen. Ook voor Royal Belgian Caviar of Seapearl Gin kan je bij deze topzaak terecht.

Winkelbeleving maakt het verschil

Een winkel moet verkopen, een feit waar Wouters Kwaliteitsvis doordrongen van is. Voor het trouw cliënteel, waarvan volgens Pieter ongeveer 70% wekelijks de winkel bezoekt,  moet een bezoek aan de winkel steeds opnieuw een belevenis zijn. Een open keuken toont het ambachtelijk karakter van de zaak. Wekelijks worden er degustaties georganiseerd; regelmatig wordt er een rookkast aan de ingang geplaatst, kreeften en oesters worden ter plekke bereid om kant-en-klaar mee naar huis te nemen.

Een zestal krijtbordjes onderscheidt zich in het assortiment van de andere prijskaartjes. “We kiezen doelbewust voor deze krijtbordjes als aandachtstrekker voor nieuwe producten,” aldus Pieter. “Ook voor onze meeneemgerechten hebben we een communicatiesysteem bedacht. We voorzien ze van labels als ‘artisanaal’, ‘aperitief topper’, ‘suggestie van de dag’, ‘vetarm gerecht’ om onze klanten te begeleiden in hun keuzes. Ook de Facebookpagina is een extra kanaal voor winkelbeleving: leuke filmpjes over visbereidingen, toffe acties die inspelen op seizoenen, feesten of evenementen en smakelijke foto’s vertellen digitaal het verhaal van Wouters Kwaliteitsvis.

De juiste verkoopkanalen kiezen

Sushi Wouters KwaliteitsvisMet verse producten werken heeft zijn beperkingen. Wie grote hoeveelheden wil verkopen, moet over de nodige capaciteit beschikken. Wouters Kwaliteitsvis besliste om in de ambachtelijke zone van Ruiselede uit te breiden om ook supermarkten en andere voedingswinkels te bedienen. Aan deze doelgroep levert de ondernemersfamilie bereide gerechten, verse dagschotels, viscarpaccio’s en huisgemaakte sushi. Ondertussen is dit verkoopkanaal goed voor 20% van de omzet. Voor feesten en events is er ook een mobiele oesterbar die ingehuurd kan worden.

Als ondernemer moet je ook durven om foute keuzes recht te zetten. Een voorbeeld hiervan is de stopzetting van de samenwerking met traiteurs van feesten. “We waren hiervoor teveel aangewezen op flexibele arbeid met te weinig vakkennis en we hadden te weinig controle op de eindbeleving bij de klanten,” beaamt Pieter.

Met deze wijze raad in het achterhoofd laten we Pieter verder aan zijn ondernemerschap bouwen.

Meer informatie:

www.wouterskwaliteitsvis.be